lördag 4 februari 2017

Dagen som förändrade vårt liv!

Kl. 22.20, Lördagen den 28 januari 2017 kom hon äntligen. Vår fina, underbara och helt perfekta Vendela Lisa Burman. Hon vägde 3 438g och var 50 cm lång. Det var en snabb förlossning och vi mådde bra alla tre efteråt och gör det så klart fortfarande :)




Eftersom jag uttryckt lite oro över amningen och det fanns plats, så fick vi välja om vi ville ligga på familje BB (som har lite mindre personal och man får klara sig mer själv) eller BB (som har lite mer personal och kan hjälpa mer). Så vi tog tillfället i akt och valde BB för att slippa känns någon oro. Väl på plats blev vi mycket bra omhändertagna och vi hade ett eget rum. Första natten och dagen sov hon rätt mycket och sov i sin egen lilla "balja". Andra dagen ville hon bli mer buren och sov inte lika mycket och bra. Hon ville amma hela tiden men det kom inte så mycket mat. Jag kämpade på med pump och amningsnapp och till slut fick vi det att fungera bra med greppet om nappen men hon åt inte så länge och det kom inte så mycket. De lugnade mig genom att säga att det kan ta några dagar innan det kommer igång ordentligt så det är inget konstigt och de hade ju rätt...





Vi stannade på BB 2 dagar och dag 3, tisdagen den 31 januari fick vi åka hem på förmiddagen. Innan hemgång badade vi henne  och fick hjälp/tips med hur vi ska sköta hennes hygien och hon vägdes för att kolla att hon inte gått ner mer än 10% av sin födelsevikt. Hon låg precis på gränsen så vi fick instruktioner om hur vi skulle amma henne och även ge henne lite ersättning under tisdagen och onsdag förmiddag och sedan fick vi tid för återbesök på onsdag eftermiddag för att kolla hennes vikt.

^I bilen på väg hem. Tack farmor för de fina kläderna du stickat till mig :)^

Det var sååååå skönt att få komma hem. Hon sov gott i sitt babyskydd och hemresan och första bilresan gick superbra :) väl hemma kändes både hon och vi mer lugna och jag tog en dusch och sedan däckade både hon jag i soffan och sov gott några timmar. Jag fortsatte amma henne när hon ville ha mat och det var ganska ofta, men inte så länge. Vi gav henne även lite ersättning som vi blivit tillsagda att göra. De två första nätterna hemma sov vi inte bra någon av oss. Jag och Micke ville titta till henne hela tiden och hon sov bara kortare stunder och jag ammade henne mycket. På onsdagens återbesök fick vi klart godkänt och hon hade börjat gå upp i vikt igen och min mjölk hade kommit igång ordentligt nu så vi behövde inte krångla mer med ersättning sa de, skönt tyckte jag.


I fredags var det dags igen för återbesök hos amningshjälpen för att kolla hur jag kände med amning och kontroll av vikten igen. Amningen fungerade bra tyckte både jag och barnmorskan och jag fick lite tips på vad som kan vara bra att tänka på osv. Hon hade nu gått upp ännu mer och det är bra och visar att det funkar bra också. Så nu försöker jag få in lite rutiner i amningen så jag inte ammar henne för ofta, vill inte att min tutte ska bli en napp heller så ammar bara aktivt och försöker ge henne och vänja henne vid napp när hon bara har sugbehov och inte kan vara hungrig. På eftermiddagen i fredags kom mamma och pappa till oss och fick träffa sitt fina, nyaste barnbarn för första gången. Det var skönt att ha dem här och de hjälper oss och tar hand om oss alla tre. Vendela har sovit mycket och ammar inte riktigt lika ofta vilket är skönt och hon sov mycket bättre inatt än hon gjort innan vilket innebär att jag också sovit mer och bättre.



Det är mycket nytt att ta in och lära sig och man tänker och funderar mycket. Googlar mycket också när man funderar över något (på gott och ont). Men nu tycker jag  vi börjar komma in i det nya livet mer och mer och jag ser verkligen framemot det fortsatta livet med vår nya familjemedlem, älskade underbara Vendela.

^Första mötet med Mormor^


Idag, lördag har vi bara tagit det lugnt hemma och i skrivande stund är Micke och Pappa och tittar på Johan Glans som jag köpte biljetter till innan jag visste att jag var gravid. Kul att Micke kunde gå iaf, det var ju en födelsedagspresent till honom och så fick han ta med sig pappa så den andra biljetten nyttjades också och han slapp gå själv. Jag och Mamma är hemma med Vendela och ska fixa mat tills grabbarna kommer hem sen. Ikväll blir det Mellomys framför tv:n. Vi hade tänkt ta en premiärtur med vagnen idag, men det är så tråkigt och rått väder så hoppas på bättre i morgon så vi kan göra det då. Vill ju så gärna inviga den och provköra :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar