fredag 5 januari 2018

Vendelas första Julafton och Nyårsafton...

Fredagen den 22 december tog vi vårt pick och pack och drog till svärföräldrarna i Kopparberg. Det var där vi skulle fira Vendelas första jul. Vendela är inne i en period nu då hon ska stå upp hela tiden och hos hennes farmor och farfar fotade olika ställen där hon hela tiden ställde sig upp :P hehe

^Mot grinden^

^Mot altandörren^

^Mot leksaskorgen^

^Mot badkaret^

^Mot barnstolen^

Den 23 december spelade vi Bingolotto och hade det trevligt. Vi vann tyvärr ingenting! Dåligt! men så är det ju oftast... :/

Den 24 december började vi lugnt med lite lek och bus och sedan gjorde vi oss i ordning för kvällen. Vi klädde oss fint och runt 16 tiden kom alla gästerna. Vendela tyckte det var kul att leka med kusin Melwin och hon åt gott från julbordet. Sen kom tomten och Vendela tyckte han var spännande och inte alls rädd. Hon fick ett fint paket av tomten som hon tog emot och hon vågade till och med sitta i tomtens knä :)

^God jul, på julaftonsmorgonen lekte vi lite med snapchat med ;)^


^Angels^

^Julaftonsmorgon innan Vendela bytt om^

^Familjen är redo för första julen tillsammans^

^Söta Vendela^




^Spännande med tomtens skägg, man måste ju känna lite :)^

^Första julklappen var Brio hunden och den lekte hon länge med och visade inget intresse för de andra julklapparna sen :P haha^

På kvällen somnade hon gott och jag tror hon var mycket nöjd med sin första julafton :)

På juldagen byggde vi ihop gunghästen som hon fick av sin farmor och farfar i julklapp. Hon tyckte det var ganska kul och hon har faktiskt bättre balans än jag trodde hon skulle ha. Hon kunde sitta själv en liten stund men man får ju ha koll ;)


Vi tog också en promenad i vintervädret men det var inte det lättaste för det var GLASHALT ute. Har aldrig varit med om något liknande, det gick knappt att gå eller köra bil. Mickes syster Sara, hennes kille skulle åka till Örebro en sväng för att träffa någon och han kom bara några kilometer och sedan fick han vända för att det var för halt, och han har en stor tung bil och dubbdäck på iaf två av däcken... Så det var HALT! Mickes bror och hans familj skulle egentligen ha kommit också men det gick inte för halkan :( Vi tog oss i alla fall runt på en promenad och barnen var ju tvungna att få prova sina nya pulkor. Sedan somnade de sött i sina vagnar ;) 
^Vendela tyckte det var jättekul att åka pulka så nu hoppas vi på mer snö här i Kil så hon kan få åka ännu mer :)^


På onsdagen åkte vi vidare ner till Småland, vi stannade först hos Otto och Gabi en natt och hade grillmys i deras fina grillstuga, det är såå mysigt! Det var så kul att träffa dem också och även en annan familj som brukar vara med :) Vi sov över en natt och sedan på torsdagsförmiddagen åkte vi till Växjö för att fixa några grejer med lägenheten innan vi åkte vidare ner till Höganäs för att träffa min familj och fira nyår där.



Det var fullt upp när vi var i Höganäs. På fredagen var mamma och pappa barnvakt till Vendela och jag och Micke fick vår första dejt på tu man hand sedan Vendela kom. Vi åkte till Hamnkrogen i Höganäs och åt gott. Det var sååå mysigt och gott!!

^Micke åt lammracks och potatisgratäng^

^Jag åt ryggbiff med potatisgratäng, den var perfekt stekt!^

^Potatisgratäng^

Den 28 december blev ju vår fina tjej 11 månader och då tog vi såklart månadskort. Vendela tycker också om speglar och passade på att pussa sig själv :)




Lördagen innan nyårsafton kom syrran och hennes familj på middag och barnen lekte och busade. Det var trevligt och gott!

På nyårsafton åkte jag och Mamma till Rusta och Väla för att uträtta några ärenden. Sedan på eftermiddagen gjorde vi oss i ordning för kvällen. Det blev en lugn och mysig nyårsafton med trerättersmiddag som pappa lagat. Vendela var så fin i sin klänning men hon tyckte den var lite jobbig för den gick inte riktigt att krypa i, hon fastnade med benen och skrek när hon inte kom framåt :P Men det gick bra att gå med gåvagnen ;)

^Sötnosen i sin klänning^


^Mikael och Vendela är nyårsfina^

^Lilla famlijen är redo för nyår^



^Toast skagen till förrätt^

^Fondue blev det till huvudrätt, mums^

^Vendela var såklart med och åt hon också. Fick dock blir macka till henne :P^

^Sedan fick Vendela på sig sin pyjamas och busade med Lady. Hon gillar verkligen Lady och klappar fint på henne och Lady är så duktig med henne och låter henne hålla på tills hon tröttnat och går därifrån^

Sedan somnade Vendela fint i sin säng och sov gott genom tolvslaget och alla raketer. Vi vuxna satt i jacuzzi och njöt av champagne och fyrverkerierna :) En lyckad nyårsafton helt enkelt :)

Den 1 januari 2018 var en lugn förmiddag för mig och Vendela, Micke var ute och fiskade på havsöringspremiären. Sedan på eftermiddagen blev det huset fullt igen. Då kom Emelie, Mogge, Valter, Eira, Cissi och Johan på besök. Vi fikade och pratade en massa och busade med barnen såklart. Det var så kul att de ville komma förbi en sväng för nu kan vi ju inte ses så ofta när vi flyttat ännu längre ifrån dem :P

Den 2 januari åkte jag, mamma och Vendela till Perstorp för att träffa min morfar och min moster. Vendela somnade i bilen och höll hårt i sin leksak som hon fick i julklapp. Syrran och barnen kom också förbi då Andy åkt till Polen. Sedan kom också min kusin och hennes barn förbi en säng så Vendela fick träffa både sina kusiner och nästkusiner :) Det var en mysig dag!



Den 3 januari kom syrran och barnen förbi en sväng igen och barnen lekte och hade det trevligt. Vi fikade och de stannade även till middagen :)

^Sally och Vendela leker^

^Mys med morfar^

Den 4 januari var det dags för oss att åka hem igen. Jag längtade faktiskt hem lite och även om jag trivs väldigt bra både hos svärmor och svärfar och hos mamma och pappa så är det ändå "borta bra men hemma bäst" tycker jag :) Vendela var på gott humör trots att det väntade en lång bilresa ;)



Bilresan gick mycket bra och de första 2,5 h sov Vendela, sedan stannade vi och åt och sedan var hon vaken sista halvan. Men hon lekte med några leksaker och pillade på olika saker i bilen och höll sig vid gott mod! Hon skrek inte någonting :) vår duktiga lilla tjej!

Det var såå skönt att komma hem! Vi var hemma strax innan 17 och jag packade upp och gick och handlade. Vendela fick leka med sina leksaker och Micke och hon öppnade legot och lekte glatt med det. Jag började plocka undan julen med, så skönt! Skönt att bli av med granen med så vi får lite mer plats i vardagsrummet. Jag hängde också upp den fina kalendern som Vendela gav oss i Julklapp ;) Där är det bilder från varje månad förra året, så vi får följa Vendelas första år en gång till kan man säga ju :)



^Bus med pappa^

Jag trodde att Vendela skulle vara jobbig att lägga på kvällen men hon drack sin välling och somnade direkt! YES! Så jag och Micke fick lite "egentid" med och kollade på tv och jag fixade lite i lägenheten. 

Idag har jag plockat ner julgranen och snart ska jag och Vendela ta en promenad ner till byn och kolla på ett tyg som jag kanske ska köpa som gardiner till vardagsrummet. Jag vill ju komma i ordning ordentligt i lägenheten nu tills Vendela fyller 1. Så har gardinerna i vardagsrummet kvar och sedan att bära upp allt som inte ska vara i lägenheten på vinden.

Idag inviger vi också storlek 74 på Vendela så jag har också rensat ut lite av hennes kläder i storlek 68... Det är lite stort men bättre att börja lite tidigare, går ju att vika upp :)


Tack min fina älskade familj för en underbar jul och nyår :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar